Výstup na Pik Korženěvské Tisk E-mail
Napsal(a) Kamil Havlíček
[20.09.2006]
Active Image Po zhruba dvoudenní aklimatizaci v bázi zahajujeme výstup na Pik Korženěvské, vrchol měřící 7150 metrů. Nejdříve musíme překonat ledovec Moskvinu kousek za táborem, pak začínáme pomalu stoupat do prvního sedélka. Cestou míjíme i jiné lezce, například íránského borce Nazara, toho ale nepotkáváme naposled. Je to človíček měřící asi dva metry, a své douhé údy ovládá takovým legračním způsobem. On nechodí, on se ktátí. Míjí nás dlouhými rozvážnými kroky, a stejně dlouze a rozvážně praví svou variantou angličtiny: „Helou! Me“ ,a prstem si poklepává na hruď, „Nazar. I go summit.“ Přejeme mu hodně zdaru. První sedélko nám nečiní větší potíže, pokračujeme dolů k potoku a opět stoupáme. Tentokrát ovšem ne do sedélka, ale do pořádného sedla, prudký kopec ve skalnatém terénu nám dává zabrat. Žebro pilně natáčí, cesta pokračuje a my pokračujeme po ní. Překonáváme další potok, stoupáme podél ledovce, lezeme po skále. Přicházíme do tábra v 5100, už je dost pozdě, ale chceme ještě dojít na 5300, tamní tábor je na mnohem vhodnějším místě. Docházíme za soumraku.
 Odpočinek a aklimatizace jsou na programu další den. U Karly a Lišina se však výrazně zrychluje střevní peristaltika, na moréně za táborem již není kam šlápnout. Nutí nás to změnit program, Žebro s nimi sestupuje další den zpět do základního tábora. Já s Mekem pokračujeme nahoru, s cílem dosáhnout alespoň tábora na 6400, postavit stan a vynést zásoby jídla. Eventuelně vrchol. Tak tedy jdeme, první den docházíme do tábora na 5900. Nachází se v prudkém svahu nalepen na skále, místo je tam pro šest stanů, a ty už tam stojí. Hledáme alespoň malé místečko pro ten náš. Jedno se našlo, ale hned je zřejmé proč. V prudkém svahu není moc míst, kam si lze zajít na záchod, ale sem chodí snad všichni. Stojíme s Mekem před velikým dilema. Spát na hajzlu, nebo v noci umrznout cestou do dalšího tábora. Volíme variantu A. Zpracováváme naše nové hnízdečko cepíny, sem tam narazíme na něco, co se do obýváku příliš nehodí. Po zhruba hodině tvrdé dřiny můžeme stavět stan. Nemohu ale říci, že bychom měli na růžích ustláno.

Po noci plné divokých snů vyrážíme, cíl je tábor 6400, poslední před vrcholem. Stoupání vede dlouhým traversem pod skalou, hrozí padající kamení. Výstup je vyčerpávající, dosahujeme na hřeben kolem čtvrté. Jsme ve výšce 6100 metrů. Dají se tu postavit stany, stojí tu dva další. Opět není moc místa, ale po včerejšku je to jako spát v peřince. Do tábora 6400 docházíme další den, stavíme záhrab a rozhodujeme se, že zítra zkusíme vrchol. Vítáme se s Nazarem, který nás svou klátivou chůzí na kopci záhadně předběhl.

Ráno vstáváme brzy, venku je zima jak v ruském filmu. Výhledy z hřebene při vycházejícím slunci jsou ale úchvatné, mraky se povalují v údolích a obloha je bez mráčku. Zasněžené hřebeny odrážejí první ranní paprsky, slunce se vyhouplo na oblohu. „Asi mám sračku“ kazí ranní romantiku Mek. Přesto balíme a vyrážíme. Cesta vede po hřebeni, místy dost úzkém, ale jinak není výstup náročný, alespoň v této výšce zatím ne. Mek má ale stále problém s průjmem a proklíná svůj sedák, jsme nuceni dělat častější hygienické pauzy. Se stoupající výškou se ale jde stále hůře, kousek pod vrcholem už se sotva vleču. Necháváme batohy u cesty a zahajujeme finální stoupání, vrchol už je na dosah. Poslední metry jsou ty nejkrásnější, protože už víme, že jsme uspěli. Konečně na vrcholu! Gratulujeme si a užíváme si nádherný pocit úspěchu. Jsme však ochuzeni o výhledy, které by musely být skutečně nádherné, kdyby vrchol nebyl zahalen hustými mraky. Jsme jak v lahvi mlíka. Ale radost z vrcholu nám to nekazí. Mek opět mizí za závějí a užívá si pocit z ve svém životě nejvýše položené stolice. Chvíli klábosíme s Rusy, kteří dorazili pár minut po nás, ale již je třeba vydat se zpět do tábora. Při sestupu cítím neskutečnou únavu, kterou jsem při vrcholové euforii nevnímal. Přesto jdeme rychle, a do tábora dorážíme po třech hodinách pochodu. Nazar má opět náladu si povídat, ale jeho šnečí tempo řeči příliš nevnímám. Všímá si toho, a tak chce alespoň trochu vody, prý mu došel plyn. Usínáme vyčerpaní, ale zdolaný vrchol nás naplňuje uspokojením, těšíme se, až nás Žebro pochválí:-)

Další den pokračujeme v sestupu, jde to ale pomalu. V táboře na 5100 se potkáváme se Žebrem, Karlou a Lišinem. Vyrazili mezitím z báze a pokusí se také o vrchol. Dlouho se nezdržujeme, chceme dnes dojít až do základního tábora. Ledovec Moskvinu u base campu ale musíme přejít za svitu čelovek, trvá nám to dvakrát déle a cestu jsme ztratili hned na začátku. Vidíme však světla z báze, tak nakonec vše dobře končí a už otevíráme konzervu rybiček v teple stanu. Usínám prakticky okamžitě. Naši druzi uspěli na Korženěvské za dva dny, ale o tom si nechte vyprávět od nich.